tisdag 30 juni 2009

Youth on the move!


Klara här* Jag har precis varit med om en super häftig resa som blir svår att slå. Jag har varit i Solferion i Italien där det för 150 års sen var ett krig. Efter kriget låg kropparna kvar och ingen tog hand om dom. Det var då ideén till Röda Korset grundades ! Nu har jag varit där 150 år senare, jag tillsammans med människor från 186 olika länder=) Tro mig det var känslosamt, alla var fulla med glädje och denna glädje och gemenskap var underbar!


Vi gjorde allt möjligt, deltog på work shops. Jag deltog på Food security, handlade om vad begreppet egentligen betyder, vad vi tycker att det borde betyda och hur man ska uppnå det. En annan var Non-discrimination and respect for diversity, under denna gjorde vi ett par övningar och diskuterade diskriminering av alla slag. Ni kan ju fatta hur intressant det blir när alla dessutom kommer från olika världsdelar! Min tredje work shop hette intercultural dialogue, här fick vi öva på varandra hur svårt det kan bli att komma överens om något med olika perspektiv...Skit svårt men roligt!!!


Vi hade en kulturkväll där alla typ tagit med sig folkdräkter, musik och diverse från sina länder, uppträdde med sång och modevisning=) helt j*vla underbart=)


En annan ascool och sak jag fick vara med om var sista kvällen då vi alla, ett par tusen gick ett fackeltåg i ca 8km. Bara vårt tåg var på nån kilometer. Alla fick en vasin fackla, det var så fint och när man står där med folk från alla länder känns det riktigt mäktigt. Den kvällen avslutades med typ 150 st fyverkerier, stora och fina, har aldrig sett nått liknande.


resan var underbar och jag vill visa en massa bilder men det blir klurigt att ladda upp alla...


Solferino 2009- Youth on the move- har resulterat i en deklaration som nu är i geneve och som ska godtas av federationen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar