onsdag 18 mars 2009

Etiska dilemman...


Klara här* Började dagen med att i skolan diskutera olika etiska dilemman. Man bli galen på hur mycket man kan vrida och vända på saker och att ta beslut om vart man själv står är så svårt. Om jag lyckas ta min examen och få arbete som socialarbetare kommer jag ställas för olika etiska dilemman dagligen. Vill du testa några själv?




Komplext? JA!


Sedan på eftermiddagen fick vi en skitbra föreläsning av B. Börjesson. För att samanfatta föreläsningen vill jag skriva

-Inte vända sig bort

-Ställa sig till förfogande

-Att stå på den svagas sida

-Att inte acceptera det som Är, bara för att det är ( ex makthavare som gömmer sig bakom regelverk, och som inte söker förändring).

-Riskera den jag är

-Det kan vara jag


Massa tankar i mitt huvud. Tankar om hur skadligt vårt samhälle kommer att bli/är om vi fortsätter i samma riktning. Att allt är prestationsinriktat, du är vad du gör. Förakt mot de svaga. Tekniskt och ekonomiskt tänk, att allt ska löna sig......knas....men det är jävligt intressant att diskutera=)


Imorgon har jag inget plugg utan ska träffa min kära vän A.W för en bit mat och så ska vi se filmen Mammut som vi har hört en massa blandade kommentarer om men som har en tydlig koppling till Filippinerna som vi älskar=) Jag hoppas den kommer att vara bra....


God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar